Obitur.pl

Biznes

Czym kierować się przy wyborze lamp do biura?

Czym kierować się przy wyborze lamp do biura?

Dobrze oświetlone pomieszczenia biurowe gwarantują komfort pracy i odpowiednie warunki dla wzroku. W tym kontekście istotna jest zarówno barwa światła, jak również sposób rozmieszczenia pojedynczych elementów świetlnych. Jak stworzyć prawidłowe oświetlenie w przestrzeni biurowej? O czym warto pamiętać planując rozmieszczenie?

Oświetlenie biurowe – zgodne z normami

Zasady oświetlania powierzchni biurowych i gabinetów można znaleźć w polskiej normie PN-EN 12464-1:2012. Zawiera ona podstawowe parametry światła, a także inne przydatne informację. Do najważniejszych należą:

  • Rozkład luminancji w otoczeniu – czyli możliwy zakres odbijania się światła od powierzchni. Efekt ten można uzyskać nie tylko oświetleniem, ale również odpowiednim kolorem ścian i sufitów.
  • Natężenie światła – im jest ono mocniejsze tym ostrzejsza widoczność obrazu. Zbyt wysokie natężenie może jednak powodować szybsze męczenie się oczu.
  • Barwa – wpływająca na samopoczucie osób w pomieszczeniu. Dla przykładu, barwa ciepła działa odprężająco, chłodna zwiększa koncentrację.

Jakie lampy do biura wybrać?

Oprócz oświetlenia górnego, w biurze doskonale sprawdzają się również lampy stołowe dekoracyjne lub klasyczne modele biurkowe. Pierwszy typ oferuje nie tylko lepsze doświetlenie powierzchni roboczej. Stanowi również ciekawy element estetyczny, który odpowiednio dobrany dobrze wkomponuje się w aranżację wnętrza. Z kolei lampy biurkowe często posiadają szereg dodatkowych rozwiązań np. możliwość dostosowania kąta nachylenia światła oraz odsunięcia lampy od biurka.

Lampy stołowe czy biurkowe – które będą lepsze?

Jednoznaczna odpowiedź na to pytanie jest dość trudna. Lampy stołowe charakteryzują się dużo ciekawszych wyglądem, dzięki czemu mogą budować nastrój i klimat w pomieszczeniu. Z kolei klasyczne lampy biurkowe są nieco tańsze i zapewniają możliwość indywidualnego dostosowania parametrów do oczekiwań. Ostateczny wybór warto więc oprzeć nie tylko o budżet, ale także o preferencje estetyczne. Oba rodzaje modeli gwarantują jednak dobrze oświetloną przestrzeń, co zapewni nie jednemu pracownikowi komfort pracy.